StokmanNieuwe DUSTER


Dacia presenteert de volledig nieuwe Duster. De derde generatie opent een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de Duster, die is uitgegroeid tot de standaard in zijn segment. Het veelzijdige Dacia-icoon bezit alle kenmerken waar het merk voor staat: robuust, outdoor, essentie, coolheid, slimmigheid en zuinigheid. De Dacia Duster kwam in 2010 op de markt en werd in 2017 voor het eerst volledig vernieuwd. Hij klom naar de top en herschreef de regels van het SUV-segment.

Wij verwachten de nieuwe Duster in de zomer van 2024 in onze showrooms ! Wilt u op de hoogte gehouden worden over de introductie ? Vul dan het contactformulier in aan de onderzijde van deze pagina.

Dacia heeft het design van de Duster opnieuw uitgevonden. Hij heeft nog steeds de opvallende uitstraling die de eerdere generaties naar de top bracht, evenals een solide en robuust SUV-karakter, maar dan van een hoger niveau dankzij de nieuwe designtaal van Dacia. De nieuwe Duster laat zich met trots zien.

‘De essentie, zonder kunstmatigheden’. Deze filosofie van Dacia geldt voor alle modellen en dus ook voor de nieuwe Duster. De ontwerpers begonnen met eenvoudige vormen, zoals het passagierscompartiment, de motorkap, de spatborden, etc. Deze elementen zijn vervolgens gecombineerd in een helder geheel, met een moderne en robuuste stijl en strakke, zelfverzekerde lijnen.

Van het scherpe en verticale frontontwerp tot de afgeschuinde wielkastbeschermers, de grote achterklep en de zijruiten die zich vrijwel naadloos van voor naar achteren uitstrekken – de eenvoudige vormen en proporties dragen bij aan de kracht van het design. De nieuwe Duster wordt beschermd door een stijlvolle ‘band’ rondom de auto. De bodembescherming aan de zijkant is verbonden met die van de wielkasten, die op hun beurt weer in verbinding staan met de bumpers. Het maakt de nieuwe Duster robuuster dan ooit, klaar voor het outdoor-avontuur!

NIEUWE DUSTER met verbeterde PRESTATIES dankzij CMF-B-PLATFORM

De nieuwe Dacia Duster wordt gebouwd op het CMF-B-platform, dat een centrale rol speelt in de strategie van Dacia. Dit concurrerende en zeer flexibele platform werd voor het eerst gebruikt voor de huidige Dacia Sandero, Logan en Jogger. Het platform biedt alle veelzijdigheid die Dacia nodig heeft om zijn ambitieuze productplannen optimaal uit te voeren.

Ondanks dat de nieuwe Dacia Duster slechts fractioneel langer is geworden, biedt hij dankzij het CMF-B-platform meer ruimte voor inzittenden en bagage. Het geavanceerde platform zorgt ook voor meer comfort dankzij minder vibraties en geluiden tijdens het rijden, terwijl het rijplezier en de connectie met het wegdek naar een veel hoger niveau is getild. Bovendien is het CMF-B-platform van de nieuwe Dacia Duster geschikt voor toepassing van (mild) hybride-aandrijving.

ROBUUST EN OUTDOOR: NIEUWE DUSTER IS GEDURFDER DAN OOIT

De offroad-capaciteiten van de nieuwe Dacia Duster zijn ongeëvenaard in de 4×4-markt voor modellen zonder close-ratio-transmissie. De fans van het merk kunnen met de nieuwe Duster zorgeloos genieten van hun outdoor-avonturen.

De nieuwe Dacia Duster is leverbaar met een 4×4 Terrain Control-transmissie, met vijf instellingen:

  • AUTO: de transmissie verdeelt op basis van grip en snelheid automatisch het vermogen over de voor- en achterwielen.
  • SNOW: optimaliseert de grip op gladde ondergrond dankzij specifieke instellingen voor ESC en antislip.
  • MUDD/SAND: voor losse ondergrond.
  • OFF-ROAD: topprestaties op ruw terrein. Vergelijkbaar met de 4×4 Lock-modus van de uitgaande Duster, maar met het extra voordeel van automatische en geoptimaliseerde koppelverdeling over de voor- en achterwielen op basis van grip en snelheid.
  • ECO: optimaliseert het brandstofverbruik door de airconditioning en de rijprestaties op elkaar af te stemmen. Het optimaliseert op basis van de grip de verdeling van het koppel over de voor- en achterwielen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

DUURZAMER, MAAR NET ZO BETAALBAAR ALS VOORHEEN

Geheel volgens de Dacia-waarden maakt de nieuwe Duster het mogelijk om betaalbaar duurzaam onderweg te zijn. Hij combineert nieuwe hybride-aandrijflijnen met meer gerecyclede materialen:

  • Duster HYBRID 140: Deze aandrijflijn die Dacia begin 2023 voor het eerst introduceerde voor de Jogger, wordt ook geleverd in de nieuwe Duster. Het systeem maakt gebruik van beproefde technologie van Renault Group en bestaat uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 69 kW (94 pk), twee elektromotoren (een 36 kW (49 pk) sterke aandrijfmotor en een starter/generator) en een elektrische automatische transmissie (vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor). Dit geavanceerde systeem werkt zonder koppeling voor een vloeiend samenspel tussen beide motoren.

Het regeneratieve remsysteem, de hoge energieopslag van de 1,2 kWh batterij (230V) en de efficiëntie van de transmissie maken het mogelijk om in stadsverkeer tot 80% van de tijd volledig elektrisch te rijden. Het brandstofverbruik daalt met 20% (gemiddeld) tot 40% (stedelijk verkeer). Bovendien start de motor altijd op elektrische kracht.

  • Duster TCe 130: Deze 48V mild hybrid-aandrijflijn is compleet nieuw voor Dacia en combineert een nieuwe generatie 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een compacte elektromotor die de benzinemotor ondersteunt bij het starten en accelereren. iHiermee Dit resulteert in circa 10% reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, vergeleken met een brandstofmotor met hetzelfde vermogen. Ook is de aandrijflijn krachtiger dan de uitgaande TCe 130 zonder mild hybrid-technologie, wat zorgt voor een meer responsieve rijbeleving. Het regeneratiesysteem laadt de 0,9 kWh batterij op zonder dat de bestuurder daar iets van merkt. De nieuwe Dacia Duster TCe 130 komt op de markt met een handgeschakelde zesversnellingsbak en keuze uit twee- of vierwielaandrijving.
  • Duster ECO-G 100: Dacia is de ongeëvenaarde LPG-leider in Europa. Het is zelfs de enige autofabrikant die al zijn brandstofmodellen levert met een benzine-LPG-motor onder het ECO-G-label. Ook de nieuwe Duster is leverbaar met deze beproefde technologie, waarmee veiligheid en betrouwbaarheid zijn gegarandeerd.

Op LPG stoot de nieuwe Duster ECO-G 100 gemiddeld 10% minder CO2 uit dan een vergelijkbaar benzinemodel. De twee tanks hebben samen een inhoud van 100 liter – 50 liter benzine en 50 liter LPG – goed voor een actieradius tot 1.300 kilometer (WLTP). Bovendien is de LPG-tank onder de bagageruimtevloer geplaatst, waardoor die geen bagageruimte in beslag neemt. Het overschakelen van benzine naar LPG en vice versa gaat onmerkbaar en is handmatig te bedienen via een naadloos in het dashboard geïntegreerde knop.

Eerste Dacia met Starkle®:

De nieuwe Duster is het eerste productiemodel van Dacia waarin het nieuwe materiaal Starkle® is toegepast. Dit materiaal is voor 20% vervaardigt uit hergebruikt polypropyleen en geheel vrij van lakken en verf. Dat betekent dat de CO2-voetafdruk van de productie kleiner is. De bodembeschermers, wielkastbescherming, bumperdelen en de (extra) bodembeschermers aan de voor- en achterzijde zijn allemaal gemaakt van Starkle®. Daarnaast bevat de nieuwe Duster ook:

  • Bijna 20%* gerecycled kunststof. Circa een vijfde van alle kunststoffen die in de nieuwe Duster worden gebruikt, is gerecycled. Dat is een aanzienlijk hoger aandeel dan gebruikelijk in het segment en 8 procentpunt meer dan bij het vorige model.
  • Geen decoratief chroom, geen leder. Dacia heeft besloten om voor alle modellen te stoppen met het gebruik van leder en decoratief chroom. Ook dit zorgt voor verdere ontlasting van het milieu.
  • De gebruikershandleiding is dunner, zodat er minder papier nodig is. De volledig versie is online te vinden via de My Dacia-app.

DE ESSENTIE, MAAR DAN COOL: MEER TECHNOLOGIE EN SLIMME UITRUSTINGEN

De nieuwe Duster illustreert de filosofie van Dacia voor technologische vooruitgang: het moet goed, slim en betaalbaar zijn en het leven van de gebruikers gemakkelijker maken. Dat betekent ook meer veiligheid en comfort.

Een nieuw infotainmentsysteem met een 10,1-inch touchscreen behoort tot de standaarduitrusting vanaf de Expression-uitvoering. Daarbij zijn er twee systemen beschikbaar:

  • Media Display voor de Expression- en Extreme-uitvoeringen, met onder meer vier luidsprekers en draadloze Apple CarPlay™ en Android Auto™.
  • Media Nav Live voor de Journey-uitvoering en optioneel leverbaar voor de Extreme. Dit systeem omvat alles van Media Display, plus een navigatiesysteem met actuele verkeersupdates en een Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers.

De Essential-uitvoering van de nieuwe Duster is uitgerust met Media Control. Dit is een compleet infotainmentsysteem met bediening via het stuurwiel. Het toont media-informatie op een 3,5-inch beeldscherm naast de analoge tellers van het instrumentarium. Het systeem biedt vier luidsprekers, Bluetooth-verbinding, een USB-aansluiting en een in het dashboard geïntegreerde smartphonehouder. Als de smartphone wordt verbonden met de gratis Dacia Media Control-app, zijn de radio, andere media en nog een aantal functies te bedienen via de smartphone.

De connectiviteit aan boord voldoet aan nieuwe Europese GSR2-vereisten. In de uitvoeringen met Media Display en Media Nav Live biedt de nieuwe Dacia Duster ook:

  • FOTA (Firmware Over The Air) software-updates, zodat de klant hiervoor niet naar de dealer hoeft.
  • Connected Maintenance, waarmee de onderhoudsbehoefte van de auto via de My Dacia-app is te bekijken.
  • Een digitaal dashboard, voor het eerst in de Duster vanaf de Expression-uitvoering, bestaande uit een 7-inch digitaal instrumentarium in kleur, met instelbare weergave.
  • Een smartphonehouder voor alle uitvoeringen, terwijl de uitvoeringen met Media Display en Media Nav Live zijn uitgerust met twee USB-C-aansluitingen voorin en twee achterin, waarmee tot vier mobiele apparaten tegelijk zijn op te laden. Al deze aansluitingen zijn van binnenuit verlicht.
  • Een inductielader voor smartphones in de middenconsole, binnen handbereik voor de inzittenden voorin, die standaard aanwezig is in de Journey-uitvoering en optioneel beschikbaar is voor de Extreme-uitvoering.

Cruise control behoort voortaan tot de standaarduitrusting vanaf het uitrustingsniveau Expression. Een grootlichtassistent is standaard voor de Journey- en Extreme-modellen. Alle uitvoeringen hebben standaard een lichtsensor.

Er zijn ook nieuwe rijhulpsystemen waarmee de nieuwe Dacia Duster voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen. Denk aan een automatisch noodremsysteem (in stedelijk gebied, inclusief detectie van andere auto’s, voetgangers, fietsen en motorfietsen), verkeersbordherkenning met waarschuwing voor snelheidsoverschrijding, Rear Parking Assist, Emergency Stop Signal, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Driver Attention Alert en het eCall noodoproepsysteem. De slimme functie My Safety maakt het mogelijk om de favoriete assistentiesystemen met een druk op een knop naar wens in te stellen.

Het comfort van de nieuwe Dacia Duster is van een nog hoger niveau dankzij het CMF-B-platform dat een groter interieur mogelijk maakt. Vooral de beenruimte voor- en achterin is merkbaar verbeterd. De vloer van de bagageruimte ligt hoger en de laadopening is zowel hoger als breder. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte zelf, die nu een 6% groter volume heeft (472 liter onder de hoedenplank bij de nieuwe Duster in 4×2-uitvoering).

De Duster biedt ook nieuwe voorzieningen die comfort en gemak verbeteren en stress verminderen. Een elektronische handrem is standaard voor de Journey-uitvoering en optioneel voor de Extreme. Beide uitrustingsniveaus zijn standaard voorzien van elektrisch instelbare en inklapbare buitenspiegels. Tevens is de nieuwe Duster beter dan ooit voorbereid op zware (winterse) omstandigheden met de optionele stuurwielverwarming en voorruitverwarming.

Tegelijk met de nieuwe Duster introduceert Dacia ook het nieuwe en slimme accessoiresysteem YouClip.Het betreft een door Dacia ontwikkeld systeem voor een eenvoudige bevestiging van bepaalde accessoires op specifieke plekken in het interieur. Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Duster voorzien van vier of zes YouClip-grepen (op het dashboard, aan de passagierskant van de middenconsole, achter de middenconsole, twee aan weerskanten van de bagageruimte en in de achterklep).

De YouClips zijn geschikt voor een tablethouder, een opbergzakje, een smartphonehouder met inductielader of een 3-in-1 bekerhouder, tassenhaak en beweegbare lamp. Dit ingenieuze 3-in-1-systeem is standaard voor de Duster Extreme en alle YouClip-accessoires zijn leverbaar via het Dacia dealernetwerk.

Houd me op de hoogte over de Duster !

Schrijf u in voor onze reminder en blijf op de hoogte van de nieuwe Dacia Duster . Zo mist u niks rondom de lancering van dit model.